Napi pozitív

A szeretet és az igazság olyan szoros egységet alkot, hogy gyakorlatilag nem is lehet őket szétválasztani. Olyanok, mint ugyanannak az éremnek két oldala.
Mahatma Gandhi

Bevezetés az ájurvédába

Cikkünkből megismerhetik az ájurvédában használatos fogalmak (marma, doshák, al-doshák, sroták, nadik, csakrák, prána) magyarázatát:


 

Marma
A marma szó jelentése (szanszkrit gyökere mru) érzékeny, sérülékeny, titkos pont, létfontosságú energiapont, ahol a prána tárolódik, és ahol a test (mikrokozmosz) és az univerzum (makrokozmosz) közötti energia- és információcsere bonyolódik. Az Athara Védában marma pontoknak nevezik a különböző testszövetek (idegek, izmok, inak, erek, csontok, ízületek) feletti helyeket, amik finomtesti síkon a kozmikus energiát felveszik, és a fizikai testben a srotákon, az energiatestben – frekvenciaspecifikusan – a nadikon keresztül keringetik, és el- osztják azt a fizikai test szervei között. A Sushruta Samhita és a Charaka Samhita a bőrön elhelyezkedő 108 pontot különböző módon csoportosítja. (harcművészet, testrégiók, anatómiai tényezők szerinti, doshák, al-doshák, sroták, csakrák, őselemek szerinti felosztás). 
A marmák olyan energiakapuk, energiaszelepek, amik nyitódva vagy záródva, erősítik vagy gyengítik, irányítják az életerőt az egyes testrészek felé. A marmák miniatűr neurokomputerek, amik segítségével a test szerveinek sejtjeit az elme és a lélek összehangolja.

Doshák
A doshák meghatározott őselemarányok rezgés-kombinációjából kialakult szubtilis energiák, amik működő értelemként biztosítják –az elemek állandóan mozgó dinamikus egyensúlyán keresztül – a biológiai, lelki és mentális folyamatokat, működtetik a fizikai, asztrál- és mentáltestek tápanyagokkal való ellátását, ezen durva-és finomanyagú információk feldolgozását, megemésztését, és az anyagcsere folyamatok során keletkezett melléktermék elszállítását, kiürítését. 
A vata levegő és akasa, a pitta tűz és víz, míg a kapha víz és föld elemek keveredéséből áll.

Al-doshák
Minden fő doshának 5-5 al-doshája van, amik az ájurvédikus diagnosztizálás és kezelés pontosabbá tételét segítik. A vata al-doshái: prána vayu, udana vayu, vyana vayu, samana vayu, apana vayu. 
A pitta al-doshái: sadhaka, alochaka, bhrajaka, pachaka, ranjaka. 
A kapha al-doshái: tarpaka, bodhaka, sleshaka, kledaka, avalambaka.
A vata al-doshák a tápanyagok mozgatásáért, szállításáért, kiválasztásáért, a testfolyadékok keringetésért, a bélrendszer mozgásának stimulálásáért, a motoros funkciók irányításáért, a légzésért, a szív- ritmusért, a szemhéj mozgatásáért, az idegi impulzusok átviteléért, a kiürítésre váró malák (vizelet, széklet) elkülönítéséért felelnek.
A pitta al-doshák feladata az emésztőnedvek és enzimek termelődésének fokozása, az éhség és szomjúság szabályozása, a testhőmérséklet szinten tartása, az anyagcsere folyamatok irányítása.
A kapha al-doshák a szövetek összekötéséért, stabilizálásáért, a váladéktermelés (nyálka, nyál, könny, stb.), nedvesítés, párásítás és kenés vezérléséért, az immunrendszer és az életerő fokozásáért felelnek.

Sroták
A testünket behálózzák a sroták, csatornák. A Sushruta Samhita szerint 16, a Charaka Samhita szerint 12 csatorna van (valójában 17). Tibeti ájurvédikus orvosok 84000 srotáról (létfontosságú anyagokat, energiákat és információkat áramoltató vezetékről) beszélnek. Az ájurvédában más elnevezéssel is illetik a srotákat (sira, dhamani, rasajani, rasavahini, nadi, pathin, marga, shariracchidra, samvritasam- vrita, sthana, panthanas, sarana, ashyaja). A szervezetet behálózó csatornákon keresztül – a hasonló hasonlót vonz elve alapján– áramlanak a doshák (a biológiai és lelki folyamatokért felelős működő értelem, az elemek állandóan mozgó dinamikus egyensúlya), a dhatuk (testszövetek), a malak (kiválasztásra kerülő káros anyagok) –látható szinten– a test különböző szerveihez, és láthatatlan módon a sejtekhez, molekulákhoz, atomokhoz, valamint a szubatomi részecskékhez. 
A sroták alakja attól függ, hogy milyen feladatot kell ellátniuk. Lehetnek hengeres, mikroszkopikusan kicsi és vékony (anu), nagy, hosszúkás (dirgha) és elágazó formájúak, durvaanyagi (sthula) és finom- anyagi (sukshma), érzékelhető és láthatatlan, külső (bahya: két orrlyuk, két fül, két szem, a száj, a húgycső, a végbél, a tejelválasztó mirigyek, a mell és a méhnyak) és belső (abhyantra) vezetékek. Vannak anyagfelvételt irányító sroták (levegő, táplálék, vér szállítása) és salakanyagot eltávolító csatornák (széklet, vizelet, verejték). Színük a bennük áramló testszövetek, doshák és malak típusa szerint alakul. A vata csatornák (idegek) feketék, a pitta csatornák (nyirokerek) sárgás színűek, a kapha csatornák (bizonyos nyirokerek) fehéres színűek, a rakta csatornák (artériák, vénák) vörösek. Sroták találhatók vénák (sira), artériák (rasajani), kapillárisok (rasavahini), prána csatornák (nadi), átjárók (pantha), durvaanyagi csatornák (Marga), testhajlatok (sharirachidra), nyitott és zárt csatornák (samvritasam- vrita), testnyílások (sthana), valamint finom-és durvaanyagú tartályok (ashaja) közelében.
A sroták részei: nyitó pont (mukha), gyökerek (mula), csatornák (marga) és áramló anyag (vajabhava).
A fizikai test csatornái: Pránavaha a lélegzet csatornája; Ambuvaha a nedvesség szállító csatornája; Annavaha
a szilárd és folyékony élelmiszerek csatornája; Rasavaha plazma- és nyirokhordozó csatorna; Raktavaha
vérsejtek, hemoglobin csatornája; Mamsavaha izmokat tápláló és méregtelenítő csatorna; Medavaha
a test zsírszöveteit ellátó csatorna; Ashtivaha csontokat tápláló csatorna; Majjivaha idegeket és az agyat tápláló csatorna; Shukravaha a spermiumok és petesejtek ellátását végző csatorna; Artavavaha menstruációs vért eltávolító csatorna; Rajavaha a születés csatornája; Stanyavaha anyatejet szállító csatorna; Purishavaha az energetikai hulladékelemeket kiválasztó, megtisztító és eltávolító csatorna; Mutravaha a vizeletet hordozó csatorna; Svedavaha az izzadságot eltávolító csatorna; Manovaha gondolatokat, érzelmeket, benyomásokat, ötleteket szállító csatorna.

Nadik

A Jóga Upanisádok 1000-72000, a Siva-szanhitá 350000 nadiról beszél. A forrásokban a 72000 a leggyakoribb (pl. Hatha-jóga Pradípiká). A tibeti hagyomány 84000 vagy 360000 durva, finom és nagyon finom energiacsatornát említ meg.
A nadi szó a nad tőből ered. Csatornának, érnek, vezetéknek fordítják. A nada belső hangot, rezgést jelent. A nadik tehát olyan finom energiavezetékek, fényszálak, amelyekben a mozgásban lévő életenergiát egy adott hullámhosszúságú rezgés juttatja el a testáramkörök szerveihez. 85- féle alaprezgésű nadi van.
A nadik a marma pontokat kötik össze. A 108 marma ponton kívül még 162 pránatároló pont (a csakrák, az érzékszervek pontjai is) van az energiatesten. Ezek mindegyike össze van kötve egy másikkal. A test 270 energiakapuja 270 másik energiakapuval van összekötve (így összesen 72900 nadiról van tudomásunk).
Ezeken az energiakapukon folytat az energiatest a fizikai, asztrális, mentális és spirituális világokkal energia- és információcserét. Ezeken a kapukon lehet bevonzani a 3. dimenzióba a magasabb világok erőit. A kapuk alakítják át a magasabb világok rezgéseit a 3. dimenzió rezgésoktávjának, törvényeinek, kódjainak megfelelően. A nadik csatornarendszerén, fényhuzalain keresztül becsatornázható az univerzum összes rezgésekben tárolt energiája és információja.

Csakrák
A csakrák a finomtestek energiaközpontjai (csakra=kerék, rezgéskör, egy adott alaprezgés befogadása, szétosztása, letranszformálása).
Ismerünk 7-es, 12-es csakrafelosztásokat. Valójában minden fénytest rendelkezik csakrákkal (rezgésinformáció-felvevő és leadó központokkal). 
Az étertest csakráinak száma 10 (ahogy a pránaközpontok száma is). Ezek hálózata alkotja a csakrahálótestet.
Valamennyi csakra az alaphangjának megfelelő szervekhez továbbítja a magasabb fénytestekből azokat a pozitív lelki és mentális tartalmakat, érzéseket, gondolatokat, energiákat, amelyek vele rezonálnak. Ezek hatására egészségessé, kiegyensúlyozottá, harmonikus működésűvé válnak a szervek. Az alaprezgéssel rezonanciába kerülő negatív lelki és mentális tartalmak a csakra energiablokádját, diszharmonikus működését eredményezik, és betegségeket alakítanak ki.

Prána
A prána szanszkrit nyelven leheletet, életet, lendületet, energiát, erőt jelent. A Teremtő lélegzete – a kozmikus energia –átjárja, megújítja, fenntartja az emberi testet, egymáshoz rögzíti a fizikai, asztrális, mentális és isteni fénytesteket.
A prána a rezgésekben megnyilvánuló fény, az ősforrás soha ki nem apadó áramlása, a mindenen átható, mindent tápláló erő, az egyetemes életelv, az életritmus eredete.
A prána minden létsíkon, dimenzióban jelen van, csatornái behálózzák az adott dimenziónak megfelelő testet, és energiával, információval látják el azt.

 


Késmárki László: Indiai akupresszúra Marmapresszúra és marma-jóga Ankh Kiadó 2012.


Késmárki László - Indiai akupresszúra

Forrás: http://www.libri.hu/konyv/kesmarki_laszlo.indiai-akupresszura.html

Neked ajánljuk


Rafaela Arkangyal Misztikus kártyái + könyv

Egy Angyalkártya, ami csak nőknek készült

Megrendelés

Arkangyalok Gyógyító Ereje Kártyacsomag + Könyv

Megrendelés

Mai névnap

Jó szívvel ajánljuk