Cikkünkből megismerhetik az ájurvédában használatos fogalmak (marma, doshák, al-doshák, sroták, nadik, csakrák, prána) magyarázatát:
Marma
A marma szó jelentése (szanszkrit gyökere mru) érzékeny, sérülékeny, titkos pont, létfontosságú energiapont, ahol a prána tárolódik, és ahol a test (mikrokozmosz) és az univerzum (makrokozmosz) közötti energia- és információcsere bonyolódik. Az Athara Védában marma pontoknak nevezik a különböző testszövetek (idegek, izmok, inak, erek, csontok, ízületek) feletti helyeket, amik finomtesti síkon a kozmikus energiát felveszik, és a fizikai testben a srotákon, az energiatestben – frekvenciaspecifikusan – a nadikon keresztül keringetik, és el- osztják azt a fizikai test szervei között. A Sushruta Samhita és a Charaka Samhita a bőrön elhelyezkedő 108 pontot különböző módon csoportosítja. (harcművészet, testrégiók, anatómiai tényezők szerinti, doshák, al-doshák, sroták, csakrák, őselemek szerinti felosztás).
A marmák olyan energiakapuk, energiaszelepek, amik nyitódva vagy záródva, erősítik vagy gyengítik, irányítják az életerőt az egyes testrészek felé. A marmák miniatűr neurokomputerek, amik segítségével a test szerveinek sejtjeit az elme és a lélek összehangolja.
Doshák
A doshák meghatározott őselemarányok rezgés-kombinációjából kialakult szubtilis energiák, amik működő értelemként biztosítják –az elemek állandóan mozgó dinamikus egyensúlyán keresztül – a biológiai, lelki és mentális folyamatokat, működtetik a fizikai, asztrál- és mentáltestek tápanyagokkal való ellátását, ezen durva-és finomanyagú információk feldolgozását, megemésztését, és az anyagcsere folyamatok során keletkezett melléktermék elszállítását, kiürítését.
A vata levegő és akasa, a pitta tűz és víz, míg a kapha víz és föld elemek keveredéséből áll.
Al-doshák
Minden fő doshának 5-5 al-doshája van, amik az ájurvédikus diagnosztizálás és kezelés pontosabbá tételét segítik. A vata al-doshái: prána vayu, udana vayu, vyana vayu, samana vayu, apana vayu.
A pitta al-doshái: sadhaka, alochaka, bhrajaka, pachaka, ranjaka.
A kapha al-doshái: tarpaka, bodhaka, sleshaka, kledaka, avalambaka.
A vata al-doshák a tápanyagok mozgatásáért, szállításáért, kiválasztásáért, a testfolyadékok keringetésért, a bélrendszer mozgásának stimulálásáért, a motoros funkciók irányításáért, a légzésért, a szív- ritmusért, a szemhéj mozgatásáért, az idegi impulzusok átviteléért, a kiürítésre váró malák (vizelet, széklet) elkülönítéséért felelnek.
A pitta al-doshák feladata az emésztőnedvek és enzimek termelődésének fokozása, az éhség és szomjúság szabályozása, a testhőmérséklet szinten tartása, az anyagcsere folyamatok irányítása.
A kapha al-doshák a szövetek összekötéséért, stabilizálásáért, a váladéktermelés (nyálka, nyál, könny, stb.), nedvesítés, párásítás és kenés vezérléséért, az immunrendszer és az életerő fokozásáért felelnek.
Sroták
A testünket behálózzák a sroták, csatornák. A Sushruta Samhita szerint 16, a Charaka Samhita szerint 12 csatorna van (valójában 17). Tibeti ájurvédikus orvosok 84000 srotáról (létfontosságú anyagokat, energiákat és információkat áramoltató vezetékről) beszélnek. Az ájurvédában más elnevezéssel is illetik a srotákat (sira, dhamani, rasajani, rasavahini, nadi, pathin, marga, shariracchidra, samvritasam- vrita, sthana, panthanas, sarana, ashyaja). A szervezetet behálózó csatornákon keresztül – a hasonló hasonlót vonz elve alapján– áramlanak a doshák (a biológiai és lelki folyamatokért felelős működő értelem, az elemek állandóan mozgó dinamikus egyensúlya), a dhatuk (testszövetek), a malak (kiválasztásra kerülő káros anyagok) –látható szinten– a test különböző szerveihez, és láthatatlan módon a sejtekhez, molekulákhoz, atomokhoz, valamint a szubatomi részecskékhez.
A sroták alakja attól függ, hogy milyen feladatot kell ellátniuk. Lehetnek hengeres, mikroszkopikusan kicsi és vékony (anu), nagy, hosszúkás (dirgha) és elágazó formájúak, durvaanyagi (sthula) és finom- anyagi (sukshma), érzékelhető és láthatatlan, külső (bahya: két orrlyuk, két fül, két szem, a száj, a húgycső, a végbél, a tejelválasztó mirigyek, a mell és a méhnyak) és belső (abhyantra) vezetékek. Vannak anyagfelvételt irányító sroták (levegő, táplálék, vér szállítása) és salakanyagot eltávolító csatornák (széklet, vizelet, verejték). Színük a bennük áramló testszövetek, doshák és malak típusa szerint alakul. A vata csatornák (idegek) feketék, a pitta csatornák (nyirokerek) sárgás színűek, a kapha csatornák (bizonyos nyirokerek) fehéres színűek, a rakta csatornák (artériák, vénák) vörösek. Sroták találhatók vénák (sira), artériák (rasajani), kapillárisok (rasavahini), prána csatornák (nadi), átjárók (pantha), durvaanyagi csatornák (Marga), testhajlatok (sharirachidra), nyitott és zárt csatornák (samvritasam- vrita), testnyílások (sthana), valamint finom-és durvaanyagú tartályok (ashaja) közelében.
A sroták részei: nyitó pont (mukha), gyökerek (mula), csatornák (marga) és áramló anyag (vajabhava).
A fizikai test csatornái: Pránavaha a lélegzet csatornája; Ambuvaha a nedvesség szállító csatornája; Annavaha
a szilárd és folyékony élelmiszerek csatornája; Rasavaha plazma- és nyirokhordozó csatorna; Raktavaha
vérsejtek, hemoglobin csatornája; Mamsavaha izmokat tápláló és méregtelenítő csatorna; Medavaha
a test zsírszöveteit ellátó csatorna; Ashtivaha csontokat tápláló csatorna; Majjivaha idegeket és az agyat tápláló csatorna; Shukravaha a spermiumok és petesejtek ellátását végző csatorna; Artavavaha menstruációs vért eltávolító csatorna; Rajavaha a születés csatornája; Stanyavaha anyatejet szállító csatorna; Purishavaha az energetikai hulladékelemeket kiválasztó, megtisztító és eltávolító csatorna; Mutravaha a vizeletet hordozó csatorna; Svedavaha az izzadságot eltávolító csatorna; Manovaha gondolatokat, érzelmeket, benyomásokat, ötleteket szállító csatorna.
Nadik
A Jóga Upanisádok 1000-72000, a Siva-szanhitá 350000 nadiról beszél. A forrásokban a 72000 a leggyakoribb (pl. Hatha-jóga Pradípiká). A tibeti hagyomány 84000 vagy 360000 durva, finom és nagyon finom energiacsatornát említ meg.
A nadi szó a nad tőből ered. Csatornának, érnek, vezetéknek fordítják. A nada belső hangot, rezgést jelent. A nadik tehát olyan finom energiavezetékek, fényszálak, amelyekben a mozgásban lévő életenergiát egy adott hullámhosszúságú rezgés juttatja el a testáramkörök szerveihez. 85- féle alaprezgésű nadi van.
A nadik a marma pontokat kötik össze. A 108 marma ponton kívül még 162 pránatároló pont (a csakrák, az érzékszervek pontjai is) van az energiatesten. Ezek mindegyike össze van kötve egy másikkal. A test 270 energiakapuja 270 másik energiakapuval van összekötve (így összesen 72900 nadiról van tudomásunk).
Ezeken az energiakapukon folytat az energiatest a fizikai, asztrális, mentális és spirituális világokkal energia- és információcserét. Ezeken a kapukon lehet bevonzani a 3. dimenzióba a magasabb világok erőit. A kapuk alakítják át a magasabb világok rezgéseit a 3. dimenzió rezgésoktávjának, törvényeinek, kódjainak megfelelően. A nadik csatornarendszerén, fényhuzalain keresztül becsatornázható az univerzum összes rezgésekben tárolt energiája és információja.
Csakrák
A csakrák a finomtestek energiaközpontjai (csakra=kerék, rezgéskör, egy adott alaprezgés befogadása, szétosztása, letranszformálása).
Ismerünk 7-es, 12-es csakrafelosztásokat. Valójában minden fénytest rendelkezik csakrákkal (rezgésinformáció-felvevő és leadó központokkal).
Az étertest csakráinak száma 10 (ahogy a pránaközpontok száma is). Ezek hálózata alkotja a csakrahálótestet.
Valamennyi csakra az alaphangjának megfelelő szervekhez továbbítja a magasabb fénytestekből azokat a pozitív lelki és mentális tartalmakat, érzéseket, gondolatokat, energiákat, amelyek vele rezonálnak. Ezek hatására egészségessé, kiegyensúlyozottá, harmonikus működésűvé válnak a szervek. Az alaprezgéssel rezonanciába kerülő negatív lelki és mentális tartalmak a csakra energiablokádját, diszharmonikus működését eredményezik, és betegségeket alakítanak ki.
Prána
A prána szanszkrit nyelven leheletet, életet, lendületet, energiát, erőt jelent. A Teremtő lélegzete – a kozmikus energia –átjárja, megújítja, fenntartja az emberi testet, egymáshoz rögzíti a fizikai, asztrális, mentális és isteni fénytesteket.
A prána a rezgésekben megnyilvánuló fény, az ősforrás soha ki nem apadó áramlása, a mindenen átható, mindent tápláló erő, az egyetemes életelv, az életritmus eredete.
A prána minden létsíkon, dimenzióban jelen van, csatornái behálózzák az adott dimenziónak megfelelő testet, és energiával, információval látják el azt.
Késmárki László: Indiai akupresszúra Marmapresszúra és marma-jóga Ankh Kiadó 2012.
Forrás: http://www.libri.hu/konyv/kesmarki_laszlo.indiai-akupresszura.html
Mai névnap