Minden emberi kapcsolatban, legyen az munkahelyi vagy családi, akadnak olyan helyzetek, amikor, ellentétes véleményünket kell felvállalnunk másokkal szemben. Ilyenkor nem mindegy, hogyan öntjük formába a mondandónkat.
Amikor egy embertársunkról elmarasztaló véleményt alkotunk, gondolkodjunk el a hangnemen, hiszen kárt is okozhatunk a nem megfelelő formában kinyilvánított gondolatainkkal.
Az a tapasztalatom, hogy azok az emberek nyilvánítják ki szúró és másokat ledegradáló formában a véleményüket, akikben rengeteg belső feszültség, elfojtott harag vagy sérelem van. Ezek az emberek valójában szörnyen érzik magukat a bőrükben.
Ez mégsem lehet mentség az embertelen hangnem és stílus megengedésére a társas kapcsolataink során. Hiszen ezzel csak elmérgesítjük a helyzetet és a másik félhez sem az az üzenet jut el, hogy egy problémát szeretnénk megoldani. Sokkal inkább az: mindegy mit csinálsz, nekem az nem jó, hiszen és különb vagyok nálad!
A békés kommunikáció és konfliktuskezelés tanulható.
Lépései:
-Építő jellegű kritikát fogalmazz meg! Ennek lényege, hogy nem csap át egy ember megítélésébe, minősítésébe. A problémát tárgyilagosan közöld és mutass rá a lehetséges megoldásokra.
-Mindig indokold, hogy mit miért gondolsz és látsz úgy ahogy. Ne hegyi beszédet mondj, amivel mások érzelmeire akarsz hatni.
-Ne az erődet és a felsőbbrendűségedet fitogtasd! És főleg ne mondd: Te jobban csináltad volna!
-Mindig pozitívummal kezd a mondandódat!
-Ne a másik fél személyiségét vagy hiányos tulajdonságait bíráld, és ne azokra helyezd a hangsúlyt!
-A vélemény alkotást és kritikát mindig pozitívan zárd le, így a másik felet az együttműködésedről és segítő szándékodról biztosítod.
Például:
Alapeset: A barátnőd felszedett pár kilót és ugyanúgy testre feszülő ruhákban jár, mint előtte. Hogyan közöld vele?
A eset, építő jellegű kritika:
-Nagyon szép a frizurád, fodrásznál voltál? Az utóbbi időben úgy látom felszaladt rád pár kiló, de tudok egy új üzletet, ahol nagyon csinos ruhák vannak és biztos vagyok benne, hogy találnánk olyat, ami kiemelné az előnyös tulajdonságaidat.
-A múltkori futás jól esett veled, szerintem járjunk gyakrabban, jót tesz majd mindkettőnknek.
B eset, degradáló kritika:
-Ne haragudj, de nem látod mennyit híztál? Nem sütit kellene sütnöd otthon és zabálni, hanem legyőzni a lustaságodat és evés helyett mozogni! Győzd le a lustaságod és ne legyél ilyen akaratgyenge!
Ugye, mennyi különbség van a kettő között?
Krízis és válság helyzetben a békés konfliktuskezelés még nehezebb. Főleg, ha munkahelyi gondról van szó, ahol megrendelők véleménye és bevétel múlhat egy-egy hibán. Kiforrott, érett, önuralommal rendelkező személyiség kell hozzá.
Az, hogy milyenné válunk és tanulunk a hibáinkból: rajtunk múlik.
Személyiségünk tudatos munkával fejleszthető, formálható, jobbítható. De ehhez az kell, hogy belenézzünk a saját magunknak tartott tükörbe. És legyünk őszinték: legalább önmagunkkal.
Mindig azt gondoljuk végig: ha mi hibáznánk, milyen hangnemet szeretnénk hallani a másik féltől?
És soha-de soha ne felejtsük el az emberi tényezőt: emberek vagyunk, akik hibáznak, nem gépek. És a hibák közös erővel kijavíthatók!
Sándor Judit
Mai névnap