
Az ősi gyökerű hindu filozófia tanítása szerinti egyik spirituális út a cselekvés útja, a karma jóga. A hindu filozófia szerint az ember célja nem valamiféle mulandó földi boldogság, mivel az - természeténél fogva - nem lehet tartós állapot. Az ember célja az, hogy tudásra tegyen szert, hogy megvilágosodjon.
A Karma, jellemre gyakorolt hatása által, a leghatalmasabb erő, amellyel az embernek foglalkoznia kell. Az ember, úgymond, központ, mely maga felé vonzza a világegyetem erőit, ahol egyesíti azokat, és mint hatalmas áramlást küldi ismét tova. Ilyen központ az igazi ember - a mindentudó és mindenható -, mely az egész világot magába fogadja.
Karma jóga, vagy önzetlen szolgálat. A jógában ismert fogalom. A karma jóga célja, hogy az ember lemondjon önös érdekeiről, mondhatnánk az egója szükségleteiről, vágyairól és szolgáljon egy felsőbb erőt.
A „karma” szó azt jelenti: „tenni”, „cselekedni”. Minden ténykedésünk – a légzés, a beszéd, a mozgás, de minden gondolatunk, szavunk is - karmának minősül.
A karma jóga egy olyan cselekedet kell legyen, melyet te választasz és nem azért teszel, mert mások azt mondták neked, hogy tenned kell.
Amikor mások mondják meg mit tegyél azért, hogy jó legyél, akkor sokszor megfelelésből cselekszel. De ha te gondolod végig, mivel tehetnél jót a közzel, vagy milyen cselekedettel tudsz egyszerre szolgálni, ugyanakkor megzabolázni a vágyaidat, az már egy belülről és önszántadból származó cselekedet lesz.
Mindenkinek meg kell találnia saját egyéni ideálját, feladatát és azt kell megvalósítania, hiba az embereket valamiféle közös mértékkel mérni. Mindenkinek a maga helyén kell nagynak lennie, és a maga útját járva kell eljutnia a nem-kötődő cselekvésen alapuló tökéletességig.
A jó cselekedetek, illetve a mások jó cselekedetei nyomán kapott jó benyomások kétségtelenül felhasználhatók arra, hogy segítségükkel tisztábbá tegyük lelkünket, és megszabaduljunk az ott lakozó rossztól, hasonlóan ahhoz, mintha egy köröm alá került tüske kihúzásához egy másik tüskét használnók segítségként. De utána ezt a másik tüskét is el kell dobnunk! A karma-jóga tanítása szerint a jó éppúgy lelkünk bilincse, mint a rossz! Az egyik vaslánc, a másik aranylánc. Szabaduljunk fel mindkettő alól, és akkor egy magasabb rendű állapotba, a felszabadultság állapotába jutunk.
Ne azonosuljunk a minket körülvevő világgal és ne kössük magunkat hozzá, mert akkor függővé válunk tőle. Ismerjük fel, hogy nem mi vagyunk a világért, hanem a világ van azért, hogy lelkünket nevelje. Ilyen módon cselekedeteink urai, nem pedig rabszolgái lehetünk.
Forrás: ayurvedika.hu , ursuslibris.hu
Mai névnap